جگوار XF و مازراتی گیبلی بررسی این خودروها و مشخصات فنی آنها

جگوار XF

در دوئل چهارم این گروه، لکسس GS و ولوو S90 در برابر یکدیگر قرار گرفتند که مجموعاً طی این رقابت ۲۳۰۹ رأی به ثبت رسیده است. از این آراء، ولوو توانست تعداد ۱۲۷۷ رأی را به خود اختصاص داده و بنابراین با کسب ۵۵ درصد از کل آراء و اختلافی نه‌چندان زیاد پیروز دوئل گردد. از سوی دیگر لکسس تعداد ۱۰۳۲ رأی را دریافت کرده و از دور رقابت‌ها کنار می‌رود. حال امروز در پنجمین دوئل گروه سدان‌های متوسط لوکس، مازراتی گیبلی و جگوار XF پای به میدان رقابت می‌گذارند.

 

مرسدس بنز E کلاس اینفینیتی Q70 آئودی A6 جنسیس G80
مرسدس بنز E کلاس آئودی A6
کادیلاک CTS لینکلن MKZ جگوار XJ مازراتی گیبلی
کادیلاک CTS ؟
ب‌ام‌و سری ۵ آکورا TLX لکسس GS ولوو S90
؟ ولوو S90

مازراتی گیبلی

اجاره خودرو و اجاره ماشین
اجاره خودرو و اجاره ماشین
اجاره خودرو و اجاره ماشین
اجاره خودرو و اجاره ماشین

مازراتی برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ از نام گیبلی برای یک گرند تورر استفاده کرد. این خودرو که با کد AM115 شناخته می‌شد، در دو نسخهٔ کوپه و اسپایدر تا سال ۱۹۷۳ به تولید رسید. سپس برای چندین سال خبری از نام گیبلی نبود تا اینکه در نمایشگاه خودروی تورین سال ۱۹۹۲ مازراتی گرند تورر جدیدی را با نام گیبلی رونمایی نمود. این خودرو با کد AM336 شناخته می‌شد اما برخلاف نسل قبلی صرفاً به‌صورت کوپه تولید شد. تولید این نسل از گیبلی نیز تا سال ۱۹۹۸ ادامه پیدا کرد اما بعدازاین دوباره این نام برای چندین سال از سبد محصولات مازراتی کنار رفت. سرانجام در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۳ سازندهٔ ایتالیایی از نسل سوم گیبلی پرده‌برداری کرده و بدین ترتیب دوباره این نام را احیا نمود؛ اما نسل سوم گیبلی برخلاف اسلافش به یک سدان متوسط لوکس تبدیل شده بود. این نسل از گیبلی با کد M157 شناخته می‌شود و پلت‌فرم مشترکی با برادر بزرگ‌ترش یعنی کواتروپورته دارد. گیبلی هم‌اکنون با دو پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌گردد که یکی از آن‌ها یک واحد ۳ لیتری V6 توئین توربوی بنزینی است. این پیشرانه در دو نسخهٔ معمولی و S ارائه می‌گردد که دومی قدرت بیشتری معادل ۴۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که هردو مدل از یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب استفاده می‌کنند؛ اما گیبلی در نسخه‌ای بنام S Q4 هم تولید می‌شود که در اصل نسخهٔ چهارچرخ محرک گیبلی S محسوب می‌شود. همچنین این S Q4 بالاترین تیپ گیبلی بشمار می‌رود و در دوئل ما هم همین مدل شرکت کرده است؛ اما همان‌طور که اشاره شد، در لیست موتورهای این سدان لوکس ایتالیایی یک پیشرانهٔ دیگر هم قرار دارد که از نوع ۳ لیتری V6 توربودیزل است؛ بنابراین نسل سوم گیبلی نخستین محصول تولیدی مازراتی محسوب می‌شود که پیشرانهٔ دیزلی هم برای آن ارائه شده است.

جگوار XF

اجاره خودرو و اجاره ماشین
اجاره خودرو و اجاره ماشین
اجاره خودرو و اجاره ماشین
اجاره خودرو و اجاره ماشین

جگوار از سال ۱۹۹۹ با معرفی مدل S تایپ به‌طور رسمی و جدی حضور خود در کلاس سدان‌های متوسط لوکس را اعلام کرد. تولید S تایپ تا سال ۲۰۰۷ ادامه داشت و سپس در نمایشگاه فرانکفورت همین سال مدل جدید XF به‌عنوان جایگزین آن رونمایی گردید. البته پیش‌ازاین در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۷ جگوار با رونمایی از کانسپتی بنام C-XF پیش‌نمایشی از XF را ارائه کرده بود. XF هم نخستین محصول جگوار بود که از زبان طراحی کاملاً جدید این برند بریتانیایی استفاده می‌کرد. زبانی که با چراغ‌های جلوی باریک بجای نمونه‌های گرد چهارتایی قبلی و همین‌طور جلوپنجره‌ای جدید به‌کلی با طراحی‌های قبلی جگوار متفاوت بود و مسیری تازه را در بخش طراحی این شرکت بنیان نهاد. این زبان طراحی جدید بعداً در نسل جدید مدل بزرگ‌تر XJ و همین‌طور سدان جدید XE و کراس‌اوور F-Pace هم مورداستفاده قرار گرفت. سپس نسل اول XF برای سال ۲۰۱۱ مورد فیس‌لیفت قرار گرفت و در نمایشگاه نیویورک همین سال رونمایی شد. بزرگ‌ترین تغییر این فیس‌لیفت، باریک‌تر شدن چراغ‌های جلو و حذف قسمت دایره شکل درون آن‌ها بود. بااین‌حال سرانجام در سپتامبر سال ۲۰۱۵ نسل دوم XF رونمایی شد که البته در طراحی همچنان از نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ نسل قبلی پیروی کرده و در اصل طراحی تکاملی دارد. این ماشین روی پلت‌فرم iQ جگوار ساخته شده و به‌تازگی نسخهٔ استیشن آن‌هم با نام اسپرت‌بریک معرفی شده است. XF فعلاً با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازارهای جهانی عرضه می‌گردد که دو نمونهٔ آن‌ها بنزینی و دو نمونه دیزلی هستند. در این رقابت اما جهت همخوانی با رقیب ایتالیایی قوی‌ترین نسخهٔ کنونی XF یعنی مدل S را انتخاب کرده‌ایم که از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 سوپرشارژ استفاده می‌کند. این موتور ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد که در نسخهٔ استاندارد آن‌را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن وجود دارد.

مشخصات فنی

مازراتی گیبلی S Q4 جگوار XF S AWD
پیشرانه ۳ لیتری V6 ۳ لیتری V6
تنفس توئین توربو سوپرشارژ
قدرت ۴۱۰ اسب بخار ۳۸۰ اسب بخار
گشتاور ۵۵۰ نیوتن متر ۴۶۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۴٫۷ ثانیه ۵٫۱ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۳٫۴ ثانیه ۱۳٫۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۸۰ کیلومتر/ساعت ۲۸۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۱٫۷ لیتر (ترکیبی) ۹٫۸ لیتر (ترکیبی)
وزن ۱۸۷۰ کیلوگرم ۱۷۶۰ کیلوگرم
طول ۴٫۹۷ متر ۴٫۹۵ متر
فاصلهٔ محوری ۲٫۹۹ متر ۲٫۹۶ متر
حجم صندوق بار ۵۰۰ لیتر ۵۳۸ لیتر
قیمت پایه ۷۸,۱۵۰ دلار ۶۶,۶۹۵ دلار

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.