به گزارش اخبار خودرو ، با این حال مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از اعتماد برخی مردم به جاعلان معاینهفنی خبر داد و گفت: «بیش از ۴۰ درصد از کسانیکه برای بیان اعتراضات خود به دبیرخانه معاینهفنی مراجعه میکنند، دارای معاینهفنی جعلی هستند.»
بازار معاینه فنی جعلی هنوز داغ است
صدور جریمه بدون پیامک
هر خودرویی که بدون داشتن معاینهفنی وارد محدوده طرح شود، ۵۰ هزار تومان جریمه خواهد شد و جریمه متخلفان حداکثر تا ۷۲ ساعت بعد برای آنها ارسال میشود.
سیدنواب حسینیمنش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در گفتوگو با روزنامه «دنیای خودرو» درباره عدم ارسال پیامک جریمه به برخی از متخلفان، گفت: «تعداد زیادی خودرو وجود دارند که اطلاعات شماره تماس صاحب پلاک با شماره تماس شخصی که از خودرو استفاده میکند، تطابق ندارد. برای مثال خودرویی فروخته شده و هنوز پلاک آن تغییر نکرده است. بنابراین پیامکها به دست کسیکه از خودرو استفاده میکند، نمیرسد اما این تصور که اگر پیامک جریمه به دست افراد نمیرسد یعنی آنها جریمه نمیشوند، کاملا اشتباه است.»
افزایش مراجعات به مراکز معاینهفنی
میزان مراجعات خودروها به مراکز معاینهفنی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ حدود ۸۶ درصد رشد داشته است. این رقم مجموعهای از مراجعه موتورسیکلتها، خودروهای سبک و سنگین بوده است.
بهصورت تفکیکشده، میزان مراجعه خودروهای سواری در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ حدود ۱۰۰ درصد رشد داشته، در حالیکه میزان مراجعه موتورسیکلتها و خودروهای سنگین به مراکز معاینهفنی با کاهش مواجه بوده است.
به گفته حسینیمنش، میزان مراجعات خودروها به مراکز معاینهفنی در ۶ ماه نخست سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ حدود ۶۰ درصد رشد داشته است.
مجموع این رقمها نشان میدهد که از زمان اجرای طرح LEZ در تهران تاکنون حجم مراجعان افزایش چشمگیری داشته است.
وی در ادامه افزود: «میتوان گفت کاهش یکساله سن معافیت از معاینهفنی نسبت به اجرای طرح LEZ مردم را مجاب نکرده است که به مراکز معاینهفنی مراجعه کنند و خودروهای خود را بهحال استاندارد بازگردانند. از آبان ماه سال گذشته که طرح LEZ اجرا شد تاکنون، بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو متخلف جریمه شدند البته تعداد بسیار کمی به علت اختلافات موجود در دستگاهها اشتباه جریمه شده بودند که مشکلات آنها رفع شد.»
معاینهفنی جعلی
در دبیرخانه طرح کاهش که در مراکز معاینهفنی مستقر هستند، مشکلات و اعتراضات مردم بررسی و رفع میشود و در صورت بروز اشتباه از سامانه سیمفا یا مراکز معاینهفنی، جرایم از سیستم پاک میشود.
حسینیمنش با تاکید بر اینکه سال گذشته با ۱۵ مرکز متخلف برخورد شد و در حال حاضر مرکز معاینه فنی متخلف وجود ندارد اما افراد سودجویی هستند که اقدام به جعل میکنند، توضیح داد: «بیش از ۴۰ درصد افرادی که برای بیان اعتراضات خود به دبیرخانه معاینهفنی مراجعه میکنند دارای معاینهفنی جعلی هستند. متاسفانه برخی هنوز برای دریافت معاینهفنی سراغ افرادی میروند که برگه جعلی صادر میکنند، چراکه تصورشان این است. این افراد میتوانند اطلاعات را به سامانه سیمفا بفرستند. درصورتیکه اینطور نیست، این افراد بدون اینکه خودشان بدانند جریمه شدهاند.»
سال ۹۵ بهطور میانگین حدود ۳۰ درصد خودروها مردود شدند، در ۶ ماه اول سال جاری این رقم افزایش بیشتری داشته است چراکه حدود جدید و سختگیرانهتر آلایندگی اعمال شده است.
حسینیمنش در ادامه عنوان کرد: «با اعمال حدود جدید میزان مردودیها در شهر تهران به ۴۰ درصد رسیده است و این خودروها به مراکز تعمیر فرستاده شدند.» بیشترین آمار مردودی در سال گذشته مربوط به پراید، وانت پیکان و وانت نیسان بوده است.
حسینیمنش افزود: «بیشترین حساسیت ما نسبت به سال ساخت خودروها نیست بلکه بیشترین حساسیت نسبت به پایایی استانداردهایی است که خودروها میتوانند داشته باشند. در میان خودروها پایایی خودروی پراید از سایر خودروها بسیار کمتر است. بیش از ۸۰ درصد پرایدهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه میکردند بیش از دو نقص فنی داشتند و حتی به پنج نقص میرسد.»