
شرکت ایکاپ در ساعت ۹ صبح روز سهشنبه بیستوچهارم مرداد ماه، فروش محصول جدید خود یعنی پژو ۳۰۱ را در نمایندگیهای منتخب ایران خودرو آغاز کرد. تنها تعداد محدودی از این سدان کامپکت در رنگهای سفید، مشکی و خاکستری به فروش رسید که همگی مدل سال ۲۰۱۶ میلادی بوده و از پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴سیلندر بهره میبرند.
۳۰۱ چیست؟
همانطور که در بالاتر اشاره شد، ۳۰۱ سدان کامپکت پژو است که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ (به عنوان مدل ۲۰۱۳) روی خط تولید پژو در نیجریه، چین و اسپانیا قرار گرفت. این خودرو که از پلتفرم PF1 گروه PSA (مشترک با پژو ۲۰۷، ۲۰۸ و سیتروئن C3) بهره میبرد، ذاتی کاملا اقتصادی داشته، در مناطقی مثل شرق اروپا، آفریقا، آمریکای لاتین، غرب آسیا و… به فروش میرسد و در بازار غرب اروپا (شامل فرانسه و بریتانیا) عرضه نمیشود.
این کدام ۳۰۱ است؟
۳۰۱ تاکنون دو چهره متفاوت از خود بر جای گذاشته که در کمال تعجب، قرار است نسخه پیش از فیسلیفت آن را در بازار داشته باشیم! در واقع نسخهای که ایکاپ برای عرضه به کشورمان در نظر گرفته، مدل ۲۰۱۶ این خودرو محسوب میشود که هنوز فیسلیفت ۲۰۱۷ را تجربه نکرده و با چهره مشابه نمونه ۲۰۱۳ تولید شده است. البته پیشتر مشابه این موضوع را در مورد ۵۰۸ نیز دیده بودیم اما چه خوب میشد حالا که به لطف برجام محصولات مدرن این برند را در بازار کشور داریم، محصولات پژو با نسخههای بهروز در ایران عرضه میشدند.
رقبای این خودرو
پژو ۳۰۱ با برچسب قیمت ۹۵ میلیون تومانی و قرارگیری در کلاس سدانهای کامپکت، از نظر قیمت به عنوان نزدیکترین رقیب کیا سراتو ۲۰۰۰ اتوماتیک سایپا را پیش روی خود دارد ولی اگر بخواهیم کلاس و ابعاد را در نظر بگیریم، چینیهایی مثل FAW بسترن B50F، چری آریزو۵، جک J5 و… نیز برای این فرانسوی اقتصادی خط و نشان میکشند. البته اگر عرضه این خودرو برای ماههای آینده نیز ادامه پیدا کند، احتمالا نسخه فیسلیفت این خودرو که از ظاهر جذابتری بهره میبرد نیز به بازار کشور راه پیدا خواهد کرد. اما مسئله اینجاست که طبق فرمول قیمتگذاری عرضهکنندگان داخلی، نسخه فیسلیفت این خودرو احتمالا چیزی بیش از ۹۵ میلیون تومان قیمت داشته باشد و از آنجا که تعداد محدودی ۳۰۱ مدل ۲۰۱۶ به بازار عرضه شده و هر نمایندگی منتخب تنها سهمیه فروش ۲ دستگاه از این خودرو را داشتند، احتمالا در چند روز ابتدای تحویل (تقریبا ۲ هفته پس از ثبتنام) شاهد یک حباب قیمتی کاذب در بازار این خودرو باشیم.
فضای داخلی و امکانات
این فرانسوی کوچک از فضای داخلی نسبتا ساده ولی کاربردی بهره میبرد که به لطف کیفیت ساخت خوب، میتواند یک گزینه ایدهآل برای افرادی که به دنبال دوام هستند، باشد. همچنین طبق لیستی که ایکاپ از امکانات ۳۰۱ منتشر کرده، تمامی نمونهها از تودوزی مشکی رنگ بهره میبرند. پژو برای این محصول ۴کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو و جانبی) در نظر گرفته و همچنین کمربندهای سهنقطهای پیشکشنده همراه با قابلیت تنظیم ارتفاع و هشدار هوشمند، پایههای ایزوفیکس صندلیهای عقب و سنسور دنده عقب از جمله تمهیدات این خودروساز برای ایمنی این خودرو است. هرچند که ۳۰۱ در آزمایشهای ایمنی موسسه یورو انکپ که در سال ۲۰۱۴ برگزار شد، موفق به اخذ تنها ۳ ستاره از مجموع ۵ ستاره ایمنی شده بود.
این خودرو در بخش ظاهری با رینگهای ۱۵ اینچی آلومینیومی (تایرهای فاق ۶۵ عرض ۱۸۵)، چراغهای هالوژنی جلو به همراه سیستم روشنایی روز (DRL)، امکان تنظیم ارتفاع به صورت الکترونیکی از داخل کابین و مهشکنهای جلو و عقب بهره میبرد.
تودوزی خودرو ترکیبی از پارچه و چرم بوده و صندلیهای راننده و سرنشین جلو دارای قابلیت تنظیم دستی هستند. فرمان هیدرولیکی خودرو مجهز به دکمههای کنترلی بوده و همچنین سیستم صوتی ۳۰۱ با ۴ بلندگو و مانیتور، قابلیت پخش از روی CD و USB را برای شما فراهم میسازد. همچنین از دیگر امکانت ۳۰۱ میتوان به آیینههای جانبی با گرمکن و تنظیم و تاشوی برقی، آیینه وسط الکتروکرومیک، کروز کنترل، دکمه صندوقپران از داخل و… اشاره کرد. در مجموع میتوان گفت که امکانات این خودرو هرچند چندان اغواگر نیستند اما برای یک محصول اقتصادی (بدون درنظرگیری قیمت!)، قابل قبول خواهند بود.
مشخصههای فنی
۳۰۱ از پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی با کد EC5 (مشابه TU5) بهره میبرد که این موتور با وجود حجم ۱٫۶ لیتری، قادر به تولید بیشینه توان ۱۱۴ اسب بخاری و نهایت گشتاور ۱۵۰ نیوتنمتر است. همچنین جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده برای این خودرو، موجب ثبت حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی ۶٫۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای شما خواهد شد. این خودرو هرچند که در قیاس با سراتوی ۱۵۶ اسب بخاری از نظر قابلیتهای دینامیکی حرف زیادی برای گفتن ندارد اما توجه داشته باشید که ۳۰۱ مصرف سوخت کمتر و بهینهتری برای شما به ارمغان خواهد آورد. همچنین لازم به ذکر است که این محصول برای پایداری بهتر از ترمز ضدقفل ABS، سیستم ترمز اضطراری EBA و سیستم کنترل الکتریکی پایداری (ESP) بهره میبرد.
در پایان…
در مجموع میتوان گفت که ۳۰۱ یک خودرو اقتصادی بسیار ایدهآل است که اگر نمونه بهروز آن با قیمت کمتری به ایران راه پیدا میکرد، مطمئنا با استقبال بیشتری مواجه میشد. با این حال این خودرو میتواند یک گزینه خاصتر از خودروهای حال حاضر خیابانها، برای افرادی که به دنبال نوبرانهسواری هستند، باشد!
