در حدود بیست سال پیش، شرکت پژو در حوزه ساخت ماشینهای مسابقهای، تبحر زیادی داشت. از رقابتهای رالی داکار گرفته تا مسابقات ۲۴ ساعته لمانز، پژو تقریبا در همه رقابتهای موتوراسپرت به مقامهای قهرمانی متعدد دست یافته است. به هر حال خودروهای افسانهای که تحت مقررات گروه B، ساخته شدهاند از دسترس مردم عادی خارج هستند؛ ولی اگر کسی بخواهد تغییر کند و به یک راننده مسابقه تبدیل شود، پژو برای او خودرویی مناسب سراغ دارد.
ابتدا نگاهی به تاریخچه خودروی پژو ۳۰۸ ریسینگ کاپ داشته باشیم. اوایل سال ۲۰۱۴، نظر مهندسان پژو اسپرت به مدل ۳۰۸ جلب شد و پس از اعمال تغییرات تخصصی در اوایل سال ۲۰۱۵، خودروی ۳۰۸ GTI، متولد شد. در همین سال پژو اسپرت با بهینهسازی عملکرد این خودرو، ۳۰۸ ریسینگ کاپ را در نمایشگاه فرانکفورت معرفی کرد.
این ابرهاچبک مسابقهای، به پیشرانه ۱.۶ لیتری با توربوی حجیم ۲۰۸ T16 Pikes Peak، مجهز است که ۳۰۴ اسببخار قدرت تولید میکند. با در نظر گرفتن وزن ۱۱۰۰ کیلوگرمی خودرو و قدرت پیشرانه، به ترکیب مناسب این دو پی میبریم. پژو ۳۰۸ ریسینگ کاپ، براساس پلتفرم خودروی ۳۰۸ GTI، ساخته شده است، ۱۹۱۰ میلیمتر عرض، کیت بدنه عریض و چرخهای ۱۸ اینچی دارد.
گیربکس سرعتی با پدالهای تعویضدنده روی فرمان و چراغهای LED مدرن، قدرت پیشرانه را به چرخهای جلو منتقل میکند. با تمام این مشخصات رویایی، ۸۴,۷۰۰ دلار قیمت دارد؛ ولی کسی که بخواهد با این خودرو پابهپای سوپراسپرتها رقابت کند، به یک تیم مهندسی و متخصص در مسابقات، نیاز پیدا میکند.
در فضای داخلی این خودرو، مثل سایر خودروهای مسابقهای خبر از امکانات رفاهی مثل رادیو و صندلی راحت نیست. برای چنین خودرویی؛ وزن کم، اولویت دارد و باید تا حد امکان اجزای اضافی حذف شوند. در واقع داخل پژو ۳۰۸ کاپ را میتوان به یک فضای خالی با دکمه و سوئیچهایی مشابه هواپیما به همراه قفسه ضد واژگونی (Roll Cage) و یک فرمان، توصیف کرد. فقدان سیستم ABS و هرگونه دستیار الکترونیکی امنیتی، به معنی این است که در شرایط بحرانی همه چیز به راننده بستگی دارد.
ممکن است از دور، پژو ۳۰۸ ریسینگ کاپ، شبیه به ۳۰۸ GTI، به نظر برسد؛ اما با بررسی آن از نزدیک بدون تردید به این نتیجه میرسید که این خودرو مناسب مسابقه است. فاصله این ابرخودرو از سطح زمین بسیار کم است و برای اینکه تایرهای صاف و صیقلی بزرگ را به خوبی در بدنه خود جای دهد، نسبت به مدل استاندارد بدنه عریضتری دارد.
ترکیب شاسی عریض و چرخهای صاف، چسبندگی زیادی برای این پژو به ارمغان میآورد. کیت بدنه خشن ۳۰۸ کاپ، نیروی عمودی زیادی تولید میکند؛ بال پشتی عظیم این خودرو به تنهایی در تولید نیروی عمودی ۱۰۰ کیلوگرم نقش دارد. شکافنده هوای جلو، سینی صاف و توزیعکننده هوای پشتی، وظیفه کنترل هوا را در پیرامون خودرو برعهده دارند.
قبل از اینکه وارد پیست مسابقه شوید، باید مرحله بسیار دشوار سوار شدن (به دلیل وجود قفسه رول) داخل این خودرو را پشت سر بگذارید. صندلی مثل یک آدمخوار شما را در آغوش میگیرد و برای بستن کمربند باید از شخص دیگری کمک بگیرید! استارت موتور خودرو نیاز به فشردن دکمههای متعددی دارد و سروصدای زیادی ایجاد میکند. در دستاندازها و قسمتهای ناهموار مسیر تمامی شوک و ضربه حاصل، به داخل کابین منتقل میشود و در عین حال که سرسامآور است راننده را از وضعیت زیر خودرو مطلع میکند.
بزرگترین تفاوت خودروهای جادهای با خودروهای مسابقهای، واکنش است. در خودروهای مسابقهای تاخیری بین زمان عمل راننده و واکنش ماشین وجود ندارد. در نتیجه خودروی پژو ۳۰۸ کاپ، سریع و با دقت به نقطه دلخواه شما حرکت میکند. در سرعتهای بالا راننده میتواند نیروی عمودی زیاد وارد بر این خودرو را حس کند. هر چه سرعت بیشتر شود این نیرو هم افزایش پیدا میکند و حتی ممکن است از نظر حفظ تعادل خودرو، خطرناک شود.
از سویی دیگر، سواری پژو ۳۰۸ کاپ، مثل هر خودروی مسابقهای دیگری، آسان و پرهیجان است؛ با این حال تمرکز کامل راننده را میطلبد. این خودرو در مسیرهای مستقیم بسیار سریع است؛ اما نکته جالب امکان سرعتگیری در پیچها است و اینجا اهمیت تثبیت جایگاه راننده روی صندلی مشخص میشود. پژو ۳۰۸ ریسینگ کاپ، خودرویی با عملکرد قوی و سروصدای زیاد است؛ صدا و لرزش پیشرانه و سیستم انتقال قدرت خودرو در هر نقطه اتاقک احساس میشودکه البته برای علاقهمندان دنیای موتوراسپرت بسیار جالب است. با توجه به ویژگیهای ذکر شده؛ مسلما افرادی هستند که حاضر به پرداخت مبلغ ۸۵ هزار دلار، برای ۳۰۸ کاپ باشند.