گران ترین خودروهای دنیا
به گزارش اجاره خودرو هر ساله در بعضی از مزایدههای معروف بینالمللی شاهد شکسته شدن رکورد گرانقیمتترین خریدهای تاریخ خودرو بودهایم. این خودروها، معمولا از آثار کلاسیک و به ندرت از محصولات مدرنتر هستند، اما نکته قابل توجه در مورد همه آنها این است که هر یک داستانی منحصربهفرد دارد. در سری مقالههای گران ترین خودروهای تاریخ قصد داریم شما را با ۲۰ مورد از گرانقیمتترین خودروهای فروخته شده در مزایدات رسمی آشنا کنیم و تا حد امکان داستان پشت پرده خاص شدن هر یک را روایت میکنیم.
این خودروها تنها ظاهری زیبا و خیرهکننده ندارند، بلکه بهنوعی شاهکاری از تلفیق هنر و صنعت محسوب میشوند بهطوریکه مککیل هگرتی (McKeel Hagerty)، بنیانگذار بزرگترین شرکت بیمه خودروهای کلاسیک در جهان، با اشاره به فراری ۳۳۵S اسپایدر اسکاگلیتیای که اخیرا با قیمت ۳۵.۷ میلیون دلار به فروش رسید، به آن لقب مونالیزای خودروها را داد. با توجه به اظهار نظر هگرتی، میتوان فهمید که تمامی خودروهای موجود در این لیست باید بهشدت کمیاب، بینهایت زیبا، دارای پیشینهای افسانهای و اصالتی بینقص باشند و البته در اکثر خودروهای موجود در این لیست ویژگیهای ذکر شده به چشم میخورند.
فراری در صدر
از ۲۰ خودروی گرانقیمت تاریخ، ۱۵ مدل از محصولات شرکت فراری هستند و این بدان معناست که ۷۵ درصد از گرانترین خودروهای تاریخ ساخت این کمپانی است. نکته جالبتر آنکه، هشت عدد از این پانزده خودرو از سری محبوب ۲۵۰ GT هستند. از دیگر خودروهای موجود در این لیست میتوان به محصولات کمپانیهای مرسدس بنز، آلفارومئو، مکلارن،استون مارتین و جگوار اشاره کرد. از میان تمام مدلهای فراری، مدل ۲۵۰ GT کالیفرنیا اسپایدر با پنج مورد، بیشترین تکرار را در لیست گرانترین خودروهای تاریخ دارد. اگرچه در حال حاضر تنها یک خودروی مکلارن در این لیست وجود دارد، اما با توجه به قهرمانیهای این کمپانی در مسابقات فرمول یک و عطش بازار برای خرید خودروهایی با پیشینههای قهرمانی در مسابقات مهم، در آینده شاهد افزایش تعداد خودروهای مکلارن در لیست گرانترین خودروهای تاریخ خواهیم بود.
بازار آمریکا رتبه اول بازار خرید و فروشها گران ترین خودروهای دنیا
فستیوال سالانه مانتری که هماکنون رویداد خیریهی پبل بیچ (Pebble Beach) را تحت الشعاع قرار داده، با دوازده فروش عنوان برترین مکان معاملات گرانترین خودروهای تاریخ را بهخود اختصاص داده است. پس از آن نیویورک با سه فروش برترین بازار در این لیست بیستتایی است و در مجموع سهم آمریکا در این لیست به عدد شانزده میرسد. بریتانیا و فرانسه هر یک با دو فروش گرانقیمت در رتبههای بعدی قرار دارند.
مزایده آر ام ساتبیز (RM-Sotheby’s)؛ رکورددار فروش
حراجی معروف آر ام ساتبیز با فروش ۹ خودرو از ۲۰ خودروی گرانقیمت تاریخ، رکورددار است. پس از آن حراجی گودینگ اند کامپنی (Gooding & Company) با ۶ فروش در رتبه دوم قرار دارد و پس از آن حراجی بنهامز (Bonhams) وآرتکیوریال (Artcurial) بهترتیب با سه و دو فروش در رتبههای سوم و چهارم قرار دارند.
قیمت تمامی خودروها بر حسب دلار است و در مواقعی که معاملات با ارزی غیر از دلار انجام شده باشد، با تبدیل ارز معاملاتی به دلار (با احتساب قیمت دلار در روز معامله) قیمت فروش خودرو محاسبه شده است.
۲۰-گران ترین خودروهای دنیا مکلارن F1 ‘LM-Specification’ مدل ۱۹۹۸
قیمت فروش: ۱۳ میلیون و ۷۵۰ هزار دلار
زمان فروش: ماه اوت سال ۲۰۱۵ میلادی
مکان: مانتری، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، حراجی آر ام ساتبیز
مکلارن F1 برجستهترین ابرخودروی عصر جدید است و همین امر سبب شده تا در حراجی درست همانند فراری GTO بدرخشد. این خودرو هنوز هم سریعترین خودروی مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی است و نمونهای مثالزدنی از تکنولوژی ساخت کامپوزیت و فرمانپذیری است که در پیست مسابقه موفق عمل کرده است.
مکلارن نسخهای از خودروی فرمول یک خود را برای شرکت در مسابقات FIA GT1 توسعه داد تا بتواند در مسابقات سال ۱۹۹۵ میلادی حضور یابد. روند طراحی و توسعه این خودرو تنها سه ماه بهطول انجامید. این خودرو نه تنها برنده GT1 سال ۱۹۹۵ میلادی شد بلکه در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز نیز به مقامهای اول، سوم، چهارم، پنجم و سیزدهم دست یافت. در مجموع پنج عدد از این خودرو تولید شده است که خودروی مذکور یکی از این پنجتاست.
این خودرو چهارمین نمونه از مکلارن F1 تولیدی است و یکی از تنها دو نمونهای است که کمپانی مکلارن بر روی آن پیشرانه مخصوص مسابقات لمانز نصب کرده است. این بدان معنی است که مکلارن بدون تغییر فضای لوکس کابین و حذف امکانات رفاهی، شامل سیستم ناوبری ماهوارهای و پکیج بدنه برای تولید نیروی رو به پایین بیشتر، پیشرانه آن را با پیشرانه مخصوص مسابقات لمانز جایگزین کرده است.
۱۹.گران ترین خودروهای دنیا استون مارتین DB4GT زاگاتو مدل ۱۹۶۲
قیمت فروش: ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار
زمان فروش: ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی
مکان: نیویورک، ایالات متحده آمریکا، حراجی آر ام ساتبیز
استون مارتین DB4 GT زاگاتو برای نخستیم بار در سال ۱۹۶۰ میلادی و در جریان نمایشگاه خودرو لندن معرفی شد. این خودرو در حقیقت نسخه سبکتر شده DB4 GT سیصدوچهارده اسب بخاری با استایل زاگاتو بود. این خودرو با بیشینه سرعت ۲۴۷ کیلومتر بر ساعت، سریعترین خودروی ساخته شده در زمان معرفیش بود. قبل از معرفی این خودرو، رکورد سریعترین خودرو با بیشینه سرعت ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت در دست برادر بزرگتر این خودرو، استون مارتین DB4 GT مدل ۱۹۵۹، بود و همین امر سبب شد تا تبلیغات زیادی پیرامون DB4 GT زاگاتو صورت گیرد. DB4 GT نیز رکورد بیشینه سرعت DB4 مدل ۱۹۵۸ با حداکثر سرعت ۲۲۷ کیلومتر بر ساعت، را شکسته بود و با این وصف، استون مارتین برای چند سال متوالی رکورددار حداکثر سرعت در خودروها بوده است.
علاوه بر عنوان سریعترین خودرو در زمان خود، استون مارتین DB4 GT زاگاتو افتخارات دیگری نیز دارد که از جمله آنها میتوان به کارنامه موفق در مسابقات گذشته اشاره کرد. این خودرو توسط متخصصان معروف، ریچارد ویلیامز و کاروزریا زاگاتو، بازسازی شده است و در چندین مسابقه در آمریکا و اروپا جایزه گرفته است.
۱۸.فراری ۲۵۰ LM مدل ۱۹۶۴
قیمت فروش: ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار
زمان فروش: ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی
مکان: نیویورک، ایالات متحده آمریکا، حراجی آر ام ساتبیز
فراری ۲۵۰ LM یکی از چندین مدل فراری در این لیست است که جزو اولین نمونههای فراری با قرارگیری پیشرانه در وسط خودرو محسوب میشود. این خودرو با تلفیق مدلهای ۲۵۰P و ۲۷۵P زاده شد و توانست فاتح مسابقات ۲۴ ساعته لمانز در سالهای ۱۹۶۳ و ۱۹۶۴ شود. در اصل، ۲۵۰ LM یک خودروی مسابقهای است که در دسترس عموم قرار گرفته است.
تنها ۳۲ نمونه ۲۵۰ LM مجهز به پیشرانه دوازده سیلندر با توان تولیدی ۳۲۰ اسب بخار ساخته شده است. یکی از این خودروها با رانندگی مَستن گرگوری، اد هیوگس و جوکن ریت از تیم آمریکای شمالی، در مسابقات لمانز کلاسیک سال ۱۹۶۵ میلادی قهرمان شد تا ثابت کند که این خودرو مخصوص مسابقات لمانز طراحی شده است. علاوه بر این، این خودروی خاص در مسابقات ۲۴ ساعته دیتونا سال ۱۹۶۸ در مجموع هشتم و در کلاس خود اول شده است.
۱۷.فراری ۲۵۰ GT SWB کالیفرنیا اسپایدر مدل ۱۹۶۱
قیمت فروش: ۱۵ میلیون و ۱۸۰ هزار دلار
زمان فروش: ماه اوت سال ۲۰۱۴ میلادی
مکان: مانتری، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، حراجی گودینگ اند کامپنی
از این فراری خاص تنها ۵۶ مورد ساخته شده است و از این تعداد تنها ۳۷ مورد توسط اسکاگلیتی به چراغهای پوشیده مجهز شدهاند. این فراری فوقالعاده یکی از آن ۳۷ مورد است و مجهز به سقف فلزی کارخانهای است (این آپشن نیز بهصورت محدود برای تعدادی از این خودروها عرضه شده است). این خودرو در بعضی از مشهورترین نمایشگاههای بینالمللی نظیر کنکورسو ایتالیانو (Concorso Italiano)، مانتری وینتج فراری کنکورس (Monterey Vintage Ferrari Concours) و کاوالینو کلاسیک به نمایش درآمده است. بهعلاوه، در رالیهای مهمی همچون کلرادو گرند و کوپراستیت ۱۰۰۰ شرکت کرده است.
۱۶.فراری ۲۵۰ تستا روسا مدل ۱۹۵۷
قیمت فروش: ۱۶ میلیون و ۳۹۰ هزار دلار
زمان فروش: ماه اوت سال ۲۰۱۳ میلادی
مکان: مانتری، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، حراجی گودینگ اند کامپنی
این خودرو در گذشته رکورددار گرانترین خودروی فروخته شده در حراجی بود. فراری تستا روزا در سال ۱۹۵۷ و در جریان مسابقات هزار کیلومتری پیست نوربرگرینگ رونمایی شد. با وجود گذشته درخشان در مسابقات اتومبیلرانی، اما دلیل اصلی ارزشمند بودن آن این است که این خودروی خاص اولین نمونه از فراری تستا روزا است که توسط کمپانی به تولید رسیده است. فراری تستا روزا در طول پنج سال قهرمان بلامنازع رقابتهای اتومبیلرانی بود و تنها ۳۴ نمونه از آن ساخته شد. فراری تستا روزا در سالهای ۱۹۵۸، ۱۹۶۰ و ۱۹۶۱ قهرمان مسابقات ۲۴ ساعته لمانز شد.
معنای لغوی تستا روزا «کله قرمز» است که به وجود پوششهای قرمز رنگ پیشرانه خودرو برای آن انتخاب شده است. بسیاری از خودروهای مسابقهای در طول عمر دوران مسابقهای خود به دفعات مورد تعمیرات قرار میگیرند و این فراری نیز از این قاعده مستثنی نیست. این خودرو دو بار آتش گرفته است و یک بار در جریان مسابقات ۲۴ ساعته لمانز از شدت آتشسوزی دچار تغییرات ساختاری ناشی از گرمای شدید شد. با این وجود این نمونه از تستا روزا آغازگر تاریخی پر از شکوه و افتخار برای این کمپانی ایتالیایی بوده است.
۱۵.فراری ۲۵۰ GT SWB برلینتا اسپشیاله طراحی برتونه مدل ۱۹۶۲
قیمت فروش: ۱۶ میلیون و ۸۳۰ هزار دلار
توضیح: با ارزشترین خودروی حاضر در یک فیلم سینمایی که تاکنون در حراجی بهفروش رسیده است.
زمان فروش: ماه اوت سال ۲۰۱۵ میلادی
مکان: مانتری، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، حراجی گودینگ اند کامپنی
همانطور که از نام خودرو پیداست، این فراری به معنای واقعی کلمه «خاص» است. وقتی به خودروهایی با ارزش بیش از یک میلیون دلار نگاه میکنید، بدون شک هیچ کدام به چشمتان زشت نمیآید. بدون شک تمامی این خودروها را میjوان شاهکاری از هنر و مهندسی دانست که هر یک برای خود پیشینهای جالب توجه دارد. ۲۵۰ GT SWB برلینتا اسپشیاله، یک نمونه اصیل از ۲۵۰ GT SWB برلینتا است که حاصل طراحی مشترک نوچیو برتونه و جیورجتو جیوجیارو ۲۳ ساله است. این خودرو در کارخانه نانچیو با اسم کاروزریا برتونه و بهعنوان خودروی شخصی او ساخته شد.
در طراحی نمای جلویی این خودرو از دماغه کوسهای شکل فراری ۱۵۶F1 (خودروی قهرمان گرند پری) الهام گرفته شده است که به نوعی امضای جوگیارو در طراحیاش است. علاوه بر این، المانهای طراحی خودروهای مسابقهای ۳۳۰ TRI LM و ۲۴۶ SP نیز در این خودرو به چشم میخورد. طراحی بدنه برلینتا اسپشیاله نمونهای کامل از هنر طراحی خودرو است. این خودرو در سال ۱۹۶۲ میلادی و در جریان نمایشگاه خودرو ژنو رونمایی شد و پس از آن در نمایشگاه سالانه کاروزری که در موزه بیسکارتی تورین برگزار شده بود، به نمایش درآمد. در این نمایشگاه این خودرو در کنار خودروهایی نظیر پینین فارینا سوپر فست III، مازراتی ۳۵۰۰ GT تورینگ و یک Dual-Ghia L6.4. اتوایتالیانا به نمایش درآمده بود.
در نمایشگاه خودرو تورین سال ۱۹۶۲، یک نسخه تغییریافته از این خودرو با نام ۳۲۶۹ GT در مرکز غرفه برتونه به نمایش در آمد. با وجود تمجیدهای فراوان از برلینتا اسپشیاله نوچیو، انزو فراری هیچگاه بهطور رسمی از این خودرو که به زیبایی تمام یادآور ۲۵۰ GT SWB بود، تعریف نکرد. برتونه هرگز با مارانلو و فراری همکاری نداشته است و تقریبا طراحی و ساخت تمامی خودروهای فراری توسط رقیب تورینی برتونه، پینین فارینا، صورت گرفت. این خودروی ویژه برای اولین بار در تاریخ ساختش، در سال ۲۰۱۵ بهصورت عمومی به حراج گذاشته شد.
۱۴.فراری ۲۵۰ GT SWB کالیفرنیا اسپایدر مدل ۱۹۶۱
قیمت فروش: ۱۶ میلیون و ۸۳۰ هزار دلار
توضیح: با ارزشترین خودروی حاضر در یک فیلم سینمایی که تاکنون در حراجی بهفروش رسیده است.
زمان فروش: ماه اوت سال ۲۰۱۵ میلادی
مکان: مانتری، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، حراجی گودینگ اند کامپنی
قبل از فروش این خودرو در حراجی، مالک آن لرد ایرواین لیدلا بوده است. این خودرو در شرایط بسیار خوبی نگهداری شده و بسیار دستنخورده باقی مانده است. در توضیحات رسمی این خودرو در حراجی گودینگ اند کامپنی آمده است:
این خودرو تاکنون تحت بازسازی کلی قرار نگرفته است و همچنین در مسابقات خودروهای کلاسیک زیادی نیز شرکت نکرده است. این خودرو میتواند با کسب مقامهای نخست در رویدادهای منحصربهفرد بینالمللی، سبب افتخار مالک جدید خود شود.
اگرچه نام لرد ایرواین لیدلا به اندازه کافی بر شهرت این خودرو میافزاید، اما تصور میشود که زمانی صاحب این خودرو گانتر سَکس (Gunther Sachs) بوده است. گانتر ارتباطی فامیلی با خانواده اُپل و سَکس دارد و احتمال میرود در مراسم عروسی گانتر با همسر دومش، بریجیت باردوت، از این خودرو به عنوان خودروی عروس استفاده شده است.
۱۳.فراری ۲۵۰ GT SWB کالیفرنیا اسپایدر مدل ۱۹۶۱
قیمت فروش: ۱۷ میلیون و ۱۶۰ هزار دلار
توضیح: با ارزشترین خودروی حاضر در یک فیلم سینمایی که تاکنون در حراجی بهفروش رسیده است.
زمان فروش: ماه مارس سال ۲۰۱۶ میلادی
مکان: جزیره آملیا، فلوریدا، ایالات متحده آمریکا، حراجی گودینگ اند کامپنی
یکی از ۳۷ SWB کالیفرنیا اسپایدر با چراغهای پوشیده است که از ابتدا تاکنون تنها در اختیار سه نفر بوده است و در گذشته هرگز در یک حراجی قرار نداشته است. اولین صاحب این خودرو طراح صنعتی مشهور، جیانفرانکو فراتینی بوده است. این خودرو در فیلم دیروز، امروز، فردا (برنده جایزه آکادمی) با حضور ستارگانی چون سوفیا لورن و مارسلو ماسترویانی حضور داشته است.
۱۲.فراری ۲۵۰ LM مدل ۱۹۶۴
قیمت فروش: ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار
زمان فروش: ماه آگوست سال ۲۰۱۶ میلادی
مکان: مانتری، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، حراجی آر ام ساتبیز
همانطور که از نام این خودرو پیداست، ۲۵۰ LM برای رقابت در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز تولید شده است. تنها ۳۴ نمونه از این خودرو توسط کمپانی فراری به تولید رسید و یکی از آنها توانست برنده مسابقات لمانز نیز بشود و نام خود را بهعنوان آخرین فراری برنده مسابقات لمانز در تاریخ ثبت کند. فراریهای LM بهندرت در حراجیها بهچشم میخورند، اما آنهایی که در حراجیها حاضر شدهاند در لیست ده خودروی گرانقیمت بیست سال گذشته قرار گرفتهاند. این خودروی خاص تاکنون تصادف شدیدی نداشته است و تمامی بخشهای مکانیکی آن بهصورت فابریک باقی مانده است. این خودرو قبلا جزو کلکسیون ماتسودا بوده است و در نمایشگاه ارلز کورت سالهای ۱۹۶۴ و ۱۹۶۶ بهنمایش درآمده است. این خودرو هماکنون گرانترین فراری LM تاریخ است.
۱۱.فراری ۲۵۰ GT LWB کالیفرنیا اسپایدر کامپتیزیونه مدل ۱۹۵۹
قیمت فروش: ۱۸ میلیون و ۱۵۰ هزار دلار
زمان فروش: ماه اوت سال ۲۰۱۶ میلادی
مکان: مانتری، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، حراجی گودینگ اند کامپنی
این خودرو یکی از ۹ LWB کالیفرنیا اسپایدر با بدنه آلومینیومی است که به چراغهای پوشیده، ترمزهای دیسکی و خصوصیات کامل مسابقهای مجهز است. این خودرو در مسابقات ۱۲ ساعته سبرینگ در مجموع مقام پنجم را کسب کرده است و جایزه پلاتینیوم را برنده شده است. همچنین، در مسابقه کاوالینو کلاسیک سال ۲۰۱۱ میلادی برنده کاپ کامپتیزیونه شده است.
درست همانند ۱۰ خودروی دوم در لیست گرانترین اتومبیلهای تاریخ، مدلهای موجود در این لیست نیز اغلب خودروهای اسپرت ادوار گذشته هستند که هر یک داستانی پر از فراز و نشیب از مسابقات به همراه دارند. قبل از اینکه به سراغ خودروهای موجود در این لیست برویم، پیشنهاد میکنیم قسمت اول این مقاله را مطالعه کنید.
۱۰- فراری ۳۷۵-Plus اسپایدر کامپتیزیونه مدل ۱۹۵۴
قیمت: ۱۸ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۶۰۷ دلار (معادل ۱۰ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۵۰۰ پوند)
زمان فروش: ماه ژوئن سال ۲۰۱۴
مکان: گودوود، بریتانیا، حراجی بنهامز
در کاتالوگ حراجی بنهامز درباره این خودرو اینگونه نوشته شده است:
نمونهای عالی از قویترین و مهمترین مدل اسپرت مسابقهای فراری که به بزرگترین پیشرانه مجهز است. این خودرو بهطور کامل برای تیم مسابقه فراری ساخته شده است و در مسابقات بینالمللی سال ۱۹۵۴ میلادی شرکت کرده است.
یکی از ویژگیهای خودروی مسابقهای فراری ۳۷۵-Plus اسپایدر مدل ۱۹۵۴، پیشرانه ۴.۹ لیتری ۱۲ سیلندر آن است که در میان تیمهای مسابقهای فرانسوی به لومانستر (هیولا) و در میان انگلیسیها به ۴.۹ ترسناک مشهور بوده است. این خودرو در مسابقات میله میگلیا در سال ۱۹۵۴ میلادی و با رانندگی امبرتو ماگلیولی دوم شد و در ماه می همان سال درحالیکه خوزه فرویلان گنزالز هدایت آن را در دست داشت، برنده مسابقات بینالمللی سیلوراستون شد. پس از آن، ماگلیولی و پائولو مارزوتو با این خودرو در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز حاضر شدند و در طول مسابقات بارها در رتبه نخست با همتیمیهای خود، گنزالز و ماریس ترینتیگنانت، جابهجا شدند تا در نهایت بروز مشکل در جعبهدنده این خودرو سبب شد از دور مسابقات کنار رود. گنزالز و ترینتیگنانت با خودرویی مشابه، پیروز این مسابقه شدند و هر دو خودرو بهطور مشترک سریعترین دور را ثبت کردند. پائولو مارزوتو (رانندهای که توانسته بود راننده بسیار مستعد، گنزالز، را پشت سر بگذارد) این خودرو را با لفظ بهطور ترسناکی سریع توصیف کرده است. دلیل این توصیف آن است که این خودرو در پیچها نیز گشتاور لازم برای گذشتن از رقبا را دارد و همچنین قدرت فوقالعاده پیشرانه این خودرو سبب میشود در مسیرهای مستقیم نیز بتواند از جگوارهای D-Type بسیار آیرودینامیک، سبقت بگیرد.
این خودروی خاص تاریخچه بلند و جالبی دارد که به دقت در صفحه رسمی حراجی بنهامز ثبت شده است. این خودرو مطمئنا بیش از همه بهعنوان برنده نهایی و سریعترین خودرو در مسابقات کاررا پنامریکانا، که در مکزیک برگزار شده بود، شناخته میشود. این مسابقات بین سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۴ میلادی و در جادههای عمومی کشور مکزیک برگزار میشد. این مسابقات چیزی شبیه مسابقات میله میگلیا و تارگا فلوریو بود. مسافت این مسابقه دو برابر مسابقات میله میگلیا بود و هیچ مرزی میان مردم و مسیر مسابقه وجود نداشت.
به اعتقاد بعضی از صاحبنظران، مسابقات کاررا پنامریکانا (که امروزه شکل متفاوتی پیدا کرده است) سریعترین و خطرناکترین مسابقات اتومبیلرانی تاریخ است و سطح خطرات در این مسابقات بسیار فراتر از مسابقات داکار آفریقا بوده است. در طول پنج سال برگزاری این مسابقات، ۲۷ راننده و تعداد زیادی از تماشاچیان و کادر اجرایی کشته شدند. در سال اول، متوسط سرعت خودروها در طول بیش از ۳ هزار کیلومتری مسیر مسابقه، ۱۴۲ کیلومتر بر ساعت بود و در سال پنجم این رقم با رشد بسیار به ۱۷۳.۷ کیلومتر بر ساعت رسید. این سرعتها در جادههای عمومی و با استانداردهای آن زمان بسیار خطرناک بود و با وجود موانع ضعیف در حاشیه جادهها، انحراف از جاده و برخورد با حاشیه جادهها حتمی بود.
نیک میسون و دیوید گیلمور، خوانندگان معروف گروه راک بریتانیایی پینک فلوید، در مورد مسابقات کاررا پنامریکانا یک فیلم مستند تهیه کردهاند. این فیلم در دو قسمت تهیه شد و در آن هفت آهنگ منتشرنشده از این گروه وجود دارد. کمپانیهای فراری، مرسدس بنز، پورشه، جگوار، آلفارومئو، لانچیا، مازراتی، گوردینی، بیوک، کادیلاک و الدزمبیل در این مسابقات شرکت کردهاند. از جمله رانندگان مطرحی که در این مسابقات حضور داشتهاند میتوان از خوان مانوئل فانگیو،آلبرتو آسکاری، فیل هیل، دن گورنی، ریچی گینتر، پیرو تاروفی، امبرتو ماگلیولی، فلیس بنتو، لوئیس شیرون، هرمن لنگ وکارل لینگ اشاره کرد.
۹- فراری ۲۵۰ GT کالیفرنیا اسپایدر مدل ۱۹۶۱
قیمت: ۱۸ میلیون و ۴۶۵ هزار و ۷۳۳ دلار
زمان فروش: ماه فوریه سال ۲۰۱۵
مکان: پاریس، فرانسه، حراجی آرتکیوریال
مقاله مرتبط:
- انبارهای ناشناخته با خودروهای میلیون دلاری
این خودروی خاص را میتوان گل سرسبد یکی از اعجابانگیزترین خودروهای کشفشده در یک انبار قدیمی دانست. متیو لامور و پیر نوویکوف، مسئولان حراجی آرتکیوریال، موفق به کشف یک گنجینه خودرویی در یک مزرعه شخصی در غرب فرانسه شدند. تعجبی ندارد که این اشخاص با پیدا کردن یک فراری کالیفرنیای اسپایدر در این انبار (عکس بالا) لبخندی ناشی از رضایت بر چهره دارند. همانطور که در این تصویر پیدا است، این خودرو بهعنوان طبقهای برای انبار کردن مجلات قدیمی مورد استفاده قرار میگرفته است.
این خودرو تنها یکی از چندین خودرویی است که در این انبار پیدا شد. از جمله دیگر خودروهای افسانهای کشفشده در این انبار میتوان به بوگاتی، هیسپانو سوئیزا، تالبوت لاگو، پنهارد لواسور، مازراتی، فراری، دلاهای و دلاج اشاره کرد. علاوه بر نام کمپانیهای مطرح، بدنه بسیاری از این خودروها توسط بعضی از مشهورترین افراد آن دوران ساخته شده است که از جمله آنها میتوان به میلیون و گوایت، فروا، چپرون و ساوتچیک اشاره کرد. در بین تمامی خودروهای موجود در این انبار، سه خودروی تالبوت لاگو T26 با بدنه ساخت ساوتچیک پیدا شد که از جمله آنها میتوان به یک نمونه بسیار کمیاب گرند اسپرت آیرودینامیک و یک تالبوت لاگو T26 کابریولت که روزی متعلق به ملک فاروق بود، اشاره کرد.
این خودروی اسپایدر اولین بار توسط بازیگر معروف جرارد بلین خریداری شد و سپس آن را به آلن دلون فروخت. عکسهای زیادی از آلن دلون پشت فرمان این خودرو وجود دارد که از جمله آنها میتوان به عکسی با جین فوندا در سال ۱۹۶۴ اشاره کرد که در جریان فیلم سینمایی Les Félins گرفته شد. عکس دیگر مربوط به فیلم Côte d’Azur است که با شرلی مکلین گرفته شد.
تعجبی ندارد که خودروهایی از این دست بهعنوان گنجهایی بیقیمت شناخته میشوند و ناپدید شدن آنها در دهه ۷۰ میلادی باعث شد همگان تصور کنند، این خودرو نابود شدهاند.
۸- آلفارومئو ۸C 2900B Lungo Spider مدل ۱۹۳۹
قیمت : ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار
توضیح: گرانترین خودروی ساخت پیش از جنگ جهانی دوم که تاکنون در حراجی فروخته شده است
زمان فروش: ماه اگوست سال ۲۰۱۶
مکان: مانتری، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، حراجی آر ام ساتبیز
این خودرو برترین اسپرت ایتالیایی از نسل خود است و تنها ۱۲ نمونه از آن در دنیا موجود است. این خودرو اولین ۲٫۹ جاویدان است که در یک حراجی عمومی در قرن حاضر بهفروش رسید و در پبل بیچ برنده جایزه Concours d’Elegance شد.
۷- جگوار D-Type مدل ۱۹۵۵
قیمت : ۲۱ میلیون و ۷۸۰ هزار دلار
توضیح: گرانترین خودروی انگلیسی فروخته شده در حراجی، گرانترین جگوار فروختهشده در حراجی
زمان فروش: ماه اوت سال ۲۰۱۴ میلادی
مکان: مانتری، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، حراجی آر ام ساتبیز
این اولین جگوار D-Type است که توسط کمپانی جگوار به یک تیم مسابقه خصوصی تحویل داده شد. این خودرو در تاریخ پنجم ماه می سال ۱۹۵۵ به مالک اسکاتلندی خود، اکوری اکوز، تحویل داده شد؛ اما به دلیل بروز یک حادثه در جریان تمرین نتوانست در مهمترین مسابقات آن سال حضور یابد.
در سال ۱۹۵۶، این خودرو در مسابقه سطح بالایی شرکت کرد. در این مسابقه سه خودروی جگوار D-Type از تیم جگوار حضور داشتند که باید به رقبای خود از کمپانیهای دیگر نظیر استون مارتین و فراری چیره میشدند. در اوایل مسابقه دو دستگاه از این خودروها در جریان یک تصادف از دور مسابقات خارج شدند و خودروی سوم نیز دچار مشکلات سوخترسانی شد. این اتفاق فرصتی بود تا جگوار D-Type متعلق به تیم خصوصی اکوز با رانندگی نینیان سندرسون و ران فلاکهارت تاریخساز شود. این خودرو توانست در مقام اول و زودتر از استون مارتین DB3S با رانندگی استرلینگ ماس وپیتر کالینز از خط پایان عبور کند و در نتیجه توانست قهرمان مسابقات لمانز شود.
۶- فراری ۲۷۵ GTB/C اسپشیاله مدل ۱۹۶۴
قیمت: ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار
زمان فروش: ماه اوت سال ۲۰۱۴
مکان: مانتری، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، حراجی آر ام ساتبیز
با توجه به اینکه از این فراری ۲۷۵ GTB/C اسپشیاله سال ۱۹۶۴ تنها سه عدد ساخته شده است، پیشبینی میشد که در حراجی به یکی از ۱۰ خودروی گرانقیمت تاریخ تبدیل شود. این خودروی دستساز بدنهای آلومینیومی و سبکوزن دارد و از شاسی تایپو ۵۶۳ بهره میبرد. به عنوان جانشین فراری ۲۵۰ GTO، این خودرو به یک پیشرانه سبکوزن ۳.۳ لیتری ۱۲ سیلندر مجهز است که با کمک شش کاربراتور ساخت کمپانی وبر میتواند ۳۲۰ اسب بخار قدرت (معادل ۲۳۸.۶ کیلووات) تولید نماید. قدرت تولیدی این پیشرانه از طریق یک جعبهدنده ۵ سرعته دستی به چرخها انتقال مییابد. این خودرو به سیستم تعلیق کاملا مستقل و ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ مجهز است.
۵- فراری ۲۷۵ GTB/4 S NART اسپایدر مدل ۱۹۶۷
قیمت: ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار
زمان فروش: ماه اوت سال ۲۰۱۳ میلادی
مکان: مانتری، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، حراجی آر ام ساتبیز
داستان این خودرو زمانی آغاز شد که لوئیجی چینتی، واردکننده فراری در آمریکای شمالی و قهرمان مسابقات ۲۴ ساعته لمانز، در صحبتی با دوست خود، ادی اسمیت، اظهار کرد:
با انزو فراری برای ساخت چند دستگاه اسپایدر صحبت کردهام، یکی از اونها رو میخوای؟
ادی یکی از ۱۰ خودروی N.A.R.T. (مخفف عبارت تیم مسابقه آمریکای شمالی) اسپایدر را خریداری کرد و این خودرو تا زمان فروش در حراجی، در تملک خانواده ادی باقی ماند تا اینکه در کمال سخاوت مبلغ فروش آن در حراجی به خیریه اهدا شد.
۴- فراری ۲۹۰ MM مدل ۱۹۵۶
قیمت: ۲۸ میلیون و ۵۰ هزار دلار
زمان فروش: ماه دسامبر سال ۲۰۱۵
مکان: نیویورک، ایالات متحده آمریکا، حراجی آر ام ساتبیز
این فراری همان خودرویی است که انزو فراری قول ساختش را به خوان مانوئل فانگیو داد تا بتواند با فراری قرارداد همکاری امضا کند. این خودرو به یک پیشرانه ۱۲ سیلندر ۳.۵ لیتری مجهز است که میتواند توانی معادل ۳۲۰ اسب بخار تولید کند. بدنه سبک وزن و تعادل مناسب در طول حرکت از دیگر مشخصههای این خودروی کلکسیونی است. هدف نهایی فراری از ساخت این خودرو این بود که بهترین راننده را پشت فرمان بهترین خودرو بنشاند تا در نهایت بتواند فاتح مسابقات خودروهای اسپرت در سال ۱۹۵۶ شود. این خودرو یکی از چندین نمونه اولیه ساختهشده است که سبب شد تیم فراری در سالهای ۱۹۵۶ و ۱۹۵۷ میلادی عناوین متعددی در مسابقات مختلف به دست آورد. پس از فانگیو که در مسابقات میله میگلیا سال ۱۹۵۶ پشت فرمان این خودرو نشست، تمامی رانندگان فراری طعم شرکت در مسابقات با این خودروی استثنایی را چشیدند. علاوه بر آنها بعضی از رانندگان مطرح نظیر فیل هیل، کن وارتون، الیور گندبین، مارکوس آلفونسو دپورتاگو، ولفگانگ ون تریپس، پیتر کالینز، مَستن گرگوری، اوگنیو کاستلونی و لوئیجی موسو نیز با این خودرو رانندگی کردهاند.
۳- مرسدس بنز W196 سیلور اَرو مدل ۱۹۵۴
قیمت: ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار
توضیح: گرانترین خودروی آلمانی فروختهشده در حراجی، گرانترین مرسدس بنز فروختهشده در حراجی
زمان فروش: ماه ژوئیه سال ۲۰۱۳
مکان: غرب ساسکس، بریتانیا، حراجی بنهامز
بدون شک این خودرو یکی از مشهورترین اتومبیلهای موجود در جهان است که توسط مشهورترین راننده جهان نیز رانده شده است. کمپانی مرسدس بنز تاریخچهای طولانی در شرکت در مسابقات سطح بالا دارد. اصولا در این مسابقات مرسدس بنز تکنولوژیهای جدید خود را مورد آزمایش قرار میدهد و سپس با پیروزیهای بزرگ میدان را ترک میکند. برای نمونه، این کمپانی به مسابقات گرند پری سال ۱۹۵۴ میلادی بازگشت و عنوان کرد که برای قهرمانی در مسابقات جهانی فرمول یک و خودروهای اسپرت آماده است. در نهایت مرسدس به هر دو هدف خود نایل آمد و پس از آن از مسابقات کنارهگیری کرد.
تنها چهارده عدد از مدل W196R تولید شده است و تنها ۱۰ مورد از آنها کماکان در گوشه و کنار جهان وجود دارند. سه دستگاه از آنها در اختیار موزهها هستند و شش عدد نیز در تملک کمپانی مرسدس بنز قرار دارند. در نتیجه این سیلور اَرو W196R (با شماره شاسی ۵۴/۰۰۶) تنها نمونه سیلو آَرو بعد از جنگ جهانی است که مالکی شخصی دارد. نکته جالب توجه آن است که خودروهای فرمول یک شوماخر، رازبرگ و همیلتون که در سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ مورد استفاده قرار گرفتهاند، همگی در تملک کمپانی مرسدس بنز هستند و همین امر سبب شده است تا این کمپانی آلمانی به یک صندوقچه گنج بدل شود.
این خودرو به یک پیشرانه ۲.۵ لیتری ۸ سیلندر مجهز است و از لحاظ تکنولوژی به الماسی بیمانند شبیه است. این خودرو با نگاهی آیندهنگرانه بهخصوص برای کسب قهرمانی در مسابقات فرمول یک ساخته شده است. این خودرو با کسب دو قهرمانی در طول ۱۸ ماه و کسب ۹ برد از ۱۲ مسابقه به هدف ابتدایی خود دست یافت. فانگیو در این خودرو فاتح مسابقات گرند پری آلمان و سوئیس در سال ۱۹۵۴ میلادی بود.
W165R نمونهای بینظیر از جدیدترین تکنولوژیهای زمان خود بود؛ بهطوریکه به یک شاخص در تاریخ مسابقات اتومبیلرانی بدل شده است. این محصول مرسدس در بسیاری سطوح سرآمد است که بیانگر تفکرات پیشروی مهندسان طراح این خودرو است.
سوپاپهای دزمودرومیک (که اکنون پس از ۶۳ سال توسط کمپانی دوکاتی برای رقابت در بالاترین سطح مسابقات سوپربایک استفاده میشوند)، ترمزهای داخلی، سیستم تعلیق مستقل، اولین پیشرانه تزریق سوخت فرمول یک و کابین بسیار سبک به وزن ۳۶ کیلوگرم که همگی در یک پوشش آیرودینامیک قرار گرفته بودند، باعث شد این خودرو بسیار جلوتر از زمان خود باشد و تیم مرسدس بنز در سطحی بسیار بالاتر از رقبا قرار گرفت.
این خودروی خاص که در حراجی بنهامز به فروش رسید، توسط راننده محبوب تاریخ، خوان مانوئل فانگیو رانده شده است. فانگیو با این خودرو برنده چندین گرند پری پیدرپی شده است که سرانجام باعث شد در سال ۱۹۵۴ میلادی عنوان برترین راننده فرمول یک را کسب کند. بسیاری از فرصتهای طلایی مسابقات فانگیو تحت تأثیر جنگ جهانی دوم از بین رفت، اما با این وجود او در ۳۸ سالگی توانست اولین مسابقه فرمول یک خود را انجام دهد و در نهایت توانست در ۲۴ مسابقه فرمول یک به پیروزی برسد، پنج بار با چهار تیم مختلف (آلفارومئو، فراری، مرسدس بنز و مازراتی) بهعنوان برترین راننده فرمول یک دست یابد و در نهایت با ۴۶ درصد برد (۲۴ برد از ۵۲ مسابقه) بهعنوان برترین راننده تاریخ فرمول یک جاودانه شد.
۲- فراری ۳۳۵ S اسپایدر مدل ۱۹۵۷
قیمت: ۳۵ میلیون و ۷۱۲ هزار و ۹۴۵ دلار (معادل ۳۲ میلیون و ۷۵ هزار و ۲۰۰ یورو)
زمان فروش: ماه فوریه سال ۲۰۱۶
مکان: مانتری، پاریس، فرانسه، حراجی آرتکیوریال
این فراری ۳۳۵ S اسپایدر اسکاگیلهتی در سال ۱۹۵۷ تولید شد و اولین بار توسط پیتر کالینز و ماریس ترینتیگنانت در جریان مسابقات ۱۲ ساعتهی سربینگ سال ۱۹۵۷ رانده شد. سپس در ماه می همان سال ولفگانگ ون تریپس با این خودرو در مسابقات میله میگلیا حاضر شد و به مقام دوم دست یافت. مایک هاوتورن (قهرمان فرمول یک سال ۱۹۵۸) در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز پشت فرمان این خودرو نشست و توانست در دور اول با سرعتی بیش از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت از خط پایان بگذرد و رکورد بیشترین سرعت دور اول در تاریخ این مسابقات شکسته شد.
این خودرو در مسابقات معتبر بسیاری شرکت کرده است که از جمله آنها میتوان به گرند پری سوئد و ونزوئلا در سال ۱۹۵۷ و قهرمانی در گرند پری کوبا، با رانندگی اسطوره دنیای اتومبیلرانی، سر استرلینگ ماس، اشاره کرد.
۱- فراری ۲۵۰ GTO برلینتا مدل ۱۹۶۳-۱۹۶۲
قیمت: ۳۸ میلیون و ۱۱۵ هزار دلار
توضیح: گرانترین خودروی ایتالیایی فروختهشده در حراجی
زمان فروش: ماه آگوست سال ۲۰۱۴
مکان: مانتری، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، حراجی بنهامز
در فوریه سال ۲۰۱۲ یک دستگاه فراری ۲۵۰ GTO مدل ۱۹۶۴ بهصورت خصوصی به قیمت ۳۲ میلیون دلار به فروش رسید و لقب گرانترین خودروی تاریخ را به خود اختصاص داد. به فاصله چند ماه پس از انجام این معامله، یک دستگاه GTO سال ۱۹۶۲ با قیمت ۳۵ میلیون دلار بهفروش رسید تا رکورد پیشین شکسته شود. بالاخره در اواخر سال ۲۰۱۳ خبر فروش یک GTO مدل ۱۹۶۳ بهقیمت نجومی ۵۲ میلیون دلار منتشر شد و دنیای اتومبیلها را به لرزه درآورد. با این وجود، در سال ۲۰۱۴ خبر به مزایده گذاشته شدن یک دستگاه فراری ۲۵۰ GTO در پبل بیچ مانتری توجهات بینالمللی را بهسوی خود جلب کرد. حتی قبل از شروع این مزایده، همه میدانستند که رکورد قیمت فروش خودرو در یک مزایدهی رسمی شکسته خواهد شد. در نهایت این خودرو با قیمت ۳۸ میلیون و ۱۱۵ هزار دلار بهفروش رسید و رکورد قیمت فروش خودرو در مزایدات رسمی شکسته شد. این رکوردشکنی در بیست و ششمین سال فوت انزو فراری صورت گرفت.