به گزارش اخبار خودرو ، در جهان سه مرجع بررسی میزان ایمنی خــودروها وجــود دارد، نخســتین و معتبرترین آنها Euro Ncap یا موسسه بررسی ایمنی خودروها در اروپاست که بیشتر خودروهای اروپایی، کرهای و ژاپنی روز دنیا در آنجا مورد بررسی قرار میگیرند.
دومین موسسه NHSA نهاد بررسیکننده ایمنی خودروها در آمریکاست که در مورد نحوه آزمونها و تستهای شبیهسازی هرچند تفاوتهایی با Euro Ncap دارد اما در بیشتر موارد نتایج آنها به هم نزدیک است.
اما سومین موسسه بررسیکننده ایمنی خودروها C Ncap یا موسسه بررسی خودروها در چین است. این موسسه که مخفف China Ncap بوده، به بررسی ایمنی خودروهای چینی میپردازد.
ستاره ایمنی خودروها
البته تمام خودروهای چینی توسط این موسسه مورد بررسی قرار نمیگیرند و بههمین دلیل خودروهای چینی که توسط این موسسه مورد ارزیابی قرار نگرفتهاند، نتیجه احتمالی تست تصادف آنها پیشبینی شده است.
بهعبارتی بر اساس خودروهای مشابه تخمین زده میشوند. استانداردها و کیفیت برگزاری تست تصادف در C ncap در حد Euro Ncap نیست.
به عنوان مثال خودرویی که در تست تصادف چین ۵ ستاره ایمنی دریافت میکند، در تست تصادف اروپا درخوشبینانهترین حالت ۴ستاره ایمنی و در بیشتر مواقع ۳ ستاره دریافت خواهد کرد.
بنابراین برای اینکه مقیاس بررسی ما یکسان باشد، از ستاره ایمنی خودروهای که توسط C Ncap بررسی شدهاند، یک ستاره کاسته شده است تا معیار مقایسه به Euro N cap تقریبا یکسان باشد.
پایینترین میزان ایمنی صفر ستاره دریافت میکند و بالاترین میزان ایمنی ۵ ستاره. البته برخی خودروها امتیاز کامل دریافت میکنند در واقع با دریافت ۵ ستاره به عنوان امتیاز کامل شناخته می شوند.
در نهایت دو خودرو عنوان ایمنترین خودروی سدان و همچنین ایمنترین شاسیبلند جهان را کسب میکنند که خوشبختانه هر دو خودرو در بازار ایران حضور دارند.